Berita Utama


GIGI HASYA



Berbetulan si Uzma baru nak tumbuh gigi,so di ceritakan di sini pasal gigi.Balik ja amik Uzma,dapat tgk ada putih pada gusi dia...wahhhh tahniah,anak ibu da nk ada gigi...hermmm pas nie,makin kuat la gigit ibu yer,sblm nie juz guna gusi jer,nnt bila geram da ada gigi makin kuat la gigit ibu...heeheeee

Gigi pertama yang kita ada adalah gigi susu- 20 kesemuanya, 10 pada bahagian atas dan 10 pada bahagian bawah. Gigi susu dapat membantu kita untuk bercakap dan mengunyah. Tetapi terdapat juga ruangan simpanan di dalam mulut kita untuk membolehkan adanya ruang kepada gigi kekal.



Apabila semua gigi kekal sudah tumbuh, sekarang kita akan mempunyai 32 batang gigi kesemuanya. 16 pada bahagian atas dan 16 pada bahagian bawah. di dalam 32 batang gigi ini, 20 menggantikan gigi susu, dan 12 yang lain adalah gigi baru, geraham kekal.



GIgi geraham adalah gigi yang sgt kuat,dimana ia adalah merupakan gigi pada bahagian belakang yang banyak membantu kunyahan. Set gigi geraham pertama adalah pada usia 6 tahun (bilakah anda mendapat gigi geraham pertama), 2 pada atas dan 2 pada gusi bawah. Kemudian geraham kedua pada 12 tahun. Dan kemudiannya barulah geraham terakhir.

Kepada Uzma yang baru nak tumbuh gigi tue,ibu harapkan nnti bila da ada gigi,selalulah gosok gigi ye sayang...dan tambahkan senyuman hasya dengan gigi cantik....heehee

*info:- http://www.scholastic.com/magicschoolbus/games/colgate/print.htm

No comments:

Post a Comment